top of page

Supply Chain Management - Optimizarea depozitelor V


Supply Chain Management - Optimizarea depozitelor V

Așa cum am văzut în articolele precedente (pe care daca nu le-ai citit le poți găsi aici partea I, partea II, partea III și partea IV) vom urmări pas cu pas modul în care o firma va implementa un sistem de gestiune bine pus la punct.

Până acum am discutat cum trebuie amenajat spațiul de stocare astfel încât să fiecare locație să fie unică, cum se creează numele locațiilor și cum se etichetează acestea. Acum am ajuns în punctul în care trebuie puse materiale in locațiile deja existente.

În acest articol vom vedea cum se creează nume pentru fiecare reper pe care dorim să-l depozităm.

Cum spuneam în primul articol al acestei serii, termenul pe care-l voi folosi pentru a mă referi la produsele, materialele, materiile prime, etc. care pot fi stocate într-un depozit, este „reper” sau din ce în ce mai des utilizatul termen din limba engleză SKU (Stock Keeping Unit).

Pentru a înțelege mai bine semnificația acestui termen, să luam exemplul unui bar care vinde printre altele și cafea, pe care o poți lua cu tine când pleci din bar. Pentru aceasta este nevoie (pe lângă cafea) de un pahar de carton și de un capac pentru acel pahar. Clienții pot alege între 3 cantități de cafea (mica, medie si mare) și trei culori ale paharului în care poate fi pusă cafeaua.

Pentru a putea acoperi orice cerere a unui client barul trebuie sa aibă pe stoc pahare de toate dimensiunile și culorile și capace pentru fiecare dimensiune a paharului.

Cu alte cuvinte deși vorbim doar despre pahare de cafea avem nouă repere diferite pentru că fiecare combinație de culoare si volum reprezintă un reper diferit.

Daca barul vinde și băuturi răcoritoare în pahare de diverse dimensiuni și culori însă care sunt fabricate din alt material decât cele pentru paharele de cafea atunci numărul de repere care trebuie stocate crește semnificativ

Cum se descrie corect un reper?

De la început trebuie spus ca una dintre cele mai mari greșeli care se fac in lucrul cu stocuri este legata de descrierea incorecta a reperelor care se stochează.

Daca descrierea este incorecta sau lasă loc de interpretări atunci reperul respectiv este de cele mai multe ori “pierdut”, cu alte cuvinte deși se află in stoc nu-l mai putem găsi.

Sfaturi pentru a descrie corect un reper

  • Descrierea trebuie sa înceapă întotdeauna cu un substantiv (ce este?) urmat de adjective care îl descriu în ordinea descrescătoare a importantei acestora.

  • Descrierea trebuie sa fie unică, să nu existe doua repere cu același nume

  • In descriere vor apărea doar informațiile absolut necesare. Informații cum ar fi producătorul, data de expirare, tara de origine nu ar trebui sa facă parte din numele produsului

Mai devreme dădeam un exemplu in care o bar stochează pahare de plastic pentru diverse tipuri de băuturi (cafea si băuturi răcoritoare) si capace de plastic pentru acestea.

Cum ar trebui sa apară descrierea corecta a unui reper?

SKU definition

În tabelul de mai jos apare un exemplu al modului în care se pot denumi paharele și capacele pentru acestea în cadrului sistemului de gestiune din benzinărie. Pentru pahare cea mai importantă caracteristică este capacitatea, care poate apărea exact in mililitri sau poate apărea ca o descriere (mare , medie , mica), apoi materialul din care este fabricat paharul (hârtie pentru paharele de cafea și plastic pentru cele de băuturi răcoritoare) iar ultimul adjectiv este culoarea.

Pentru capace cea mai importanta caracteristica este dimensiunea și apoi tipul de pahar pentru care este conceput. Considerăm ca pentru capace avem o singura culoare

Este important de remarcat ca intre descriere si fiecare dintre caracteristicile sale ar trebui pusă virgulă.

sku in depozit

Acum după ce am văzut cum se denumește corect un reper, următorul pas pentru implementarea unui sistem de gestiune a stocurilor bine pus la punct, este codificarea fiecărui reper astfel încât sa poată fi găsit ușor într-un sistem computerizat de gestiune. Despre acesta vom discuta în următorul articol din acesta serie.

Daca ți-a plăcut articolul și vrei să afli mai multe despre supply chain management și cum poți să reduci cheltuielile firmei tale te rog să-mi lași un comentariu.

bottom of page