top of page

Supply Chain Management - Optimizarea depozitelor II


Așa cum spuneam în articolul precedent (pe care daca nu l-ai citit îl poți găsi aici) depozitele reprezintă o verigă de bază în cadrul unui lanț logistic iar modul in care acestea operează reprezintă un element foarte important în cadrul Supply Chain Management.

Două dintre caracteristicile cele mai importante ale unui depozit care are un sistem de gestiune bine pus la punct sunt:

  • Fiecare locație de depozitare are un nume

  • Fiecare locație de depozitare are o etichetă

Daca un reper (SKU) este stocat „undeva” acel undeva trebuie să aibă un nume și o eticheta pe care să apară acel nume. Dacă acest lucru nu se întâmplă atunci vor apărea o mulțime de probleme, timp pierdut pentru a găsi locația (acel “undeva”), unele repere vor fi stocate în locații greșite, se va face referire la o anumita locație în mai multe moduri și acesta va duce la confuzii, timp pierdut și în cel mai rău caz la situația în care nu mai găsim reperele de care avem nevoie la un moment dat.

Astfel poate să apară o creștere semnificativa a costurilor firmei.

Pentru a evita aceste probleme este necesar ca fiecare loc în care se poate stoca un produs să aibă o denumire, chiar dacă la un moment dat nu se stochează nimic acolo. Toate aceste locuri (o să le denumim locații) trebuie să fie etichetate pentru a putea fi identificate rapid și ușor.

Un lucru foarte important este modul în care se atribuie nume locațiilor.

Aceste nume trebuie să aibă logică și foarte important fiecare dintre ele să fie unic.

Un alt lucru important este acela că fiecare locație trebuie să fie etichetată.

Etichetele trebuie să fie plasate astfel încât să fie vizibile și ușor de citit, cu alte cuvinte caracterele să fie destul de mari astfel încât să poată fi citite de la o distanta de cel puțin 2 m și să aibă o schema de culori care să nu se confunde cu culorile din jur.

Cum se denumesc corect locațiile de depozitare

Locațiile trebuie să aibă un nume astfel încât să știi unde să pui reperele pe care le depozitezi și evident să știi de unde să le iei când ai nevoie de ele.

Sună simplu, dar în aproape orice firma care lucrează cu stocuri vei găsi o mulțime de repere stocate în locații care nu sunt clar etichetate sau nu au un nume bine gândit, care să fie ușor de găsit de către orice persoană .

Un nume de locație nu trebuie să fie prea complicat sau criptic.

În multe firme mici, personalul care lucrează zi de zi va avea deja termeni obișnuiți pe care îi folosește pentru a descrie diverse locații, dar aceasta funcționează doar pentru un număr redus de locații.

Considerații importante

  • Numele locațiilor trebuie să fie unic;

  • Fiecare spațiu care va fi folosit pentru stocare trebuie să aibă un nume chiar dacă nu întotdeauna se stochează ceva acolo;

  • Fiecare locație ar trebui sa fie etichetată;

  • Pe etichete trebuie să apară numele complet al locației și este recomandabil să aibă o săgeata care să indice locația;

  • Daca depozitarea se face în mai multe camere/spatii diferite se va folosi numele locației sau al camerei;

  • Numele spațiului/camerei va fi abreviat cu o singura litera care va apărea în numele complet al locației;

  • Într-un spațiu/camera numele locațiilor ar trebui să crească ascendent de jos în sus și de la stânga la dreapta;

Exemplu

În continuare vom urmări o firma care implementează un sistem de gestiune care se bazează pe principiile pe care le-am discutat până acum.

Firma are un depozit care este împărțit în mai multe zone acestea fiind:

  • Zona de birouri

  • Zona de stocare

  • Zona de recepție a materialelor

  • Zona de pregătire a comenzilor

  • Zona de expediție

Supply Chain - Depozit

În depozitul firmei sosesc materiale în zona de recepție, acestea sunt descărcate din camioane și trimise în zona de stocare.

Materialele cerute de către clienți sunt luate din zona de stocare, trimise către zona de pregătire a comenzilor.

Acolo reperele sunt grupate pe comenzi și destinații iar apoi sunt trimise către zona de expediție unde sunt încărcate în camioane și sunt trimise către clienți.

În articolele următoare vor urmări pas cu pas modul în care firma va implementa un sistem de gestiune bazat pe principiile pe care le-am discutat până acum.

Daca ți-a plăcut articolul și vrei să afli mai multe despre supply chain management și cum poți să reduci cheltuielile firmei tale te rog sa-mi lași un comentariu.

bottom of page