top of page

Supply Chain Management - Optimizarea depozitelor IV


Supply Chain Management - Warehouse zoning

Așa cum am văzut în articolele precedente (pe care daca nu le-ai citit le poți găsi aici partea I, partea II și partea III) vom urmări pas cu pas modul în care o firma va implementa un sistem de gestiune bine pus la punct.

Până acum am văzut că spațiul de stocare al firmei trebuie să fie împărțit în locații și fiecare locație trebuie să aibă un nume unic. supply chain management

În acest articol vom vedea cum se creează numele unei locații și de ce este important ca acestea să fie etichetate.

Cum se creează numele locațiilor?

Odată ce împărțirea spațiului de depozitare a fost făcută urmând regulile prezentate, numele unei locații apare prin combinarea de jos în sus și de la mare la mic a denumirilor fiecărui spațiu de depozitare. În exemplul nostru:

Zona-Rând-Raft-Secțiune

Deci numele unei locații in exemplul nostru ar fi:

S1A1, S2B3 etc.

Fiecare firmă are propriile sale locații și modul său unic de a le denumi, deci ce am discutat până acum este doar un ghid, dar este foarte important să reții că pentru a evita confuzia și pierderile este necesar să faci aceasta împărțire pe locații.

Supply chain management warehouse zoning

Este simplu și nu costă nimic!

Etichetele

O locație fără etichetă nu există. supply chain management

Evident că locația nu dispare dacă nu are etichetă dar va fi foarte greu să o identifici, mai ales dacă ai spații de depozitare de mari dimensiuni.

Ca și acasă, daca nu-ți mai aduci aminte unde ai pus un anumit lucru și nu-l poți găsi este ca și cum nu-l mai ai.

Pentru a putea găsi o locație fără eticheta se pierde mult timp și implicit mulți bani, mai ales daca articolele din acea locație sunt scumpe sau sunt necesare imediat pentru a le trimite unui client.

Supply chain management warehouse zoning

Sfaturi pentru a crea etichete

  • Să specifice numele complet al locației, nu trebuie sa existe două locații cu aceeași etichetă;

  • Să aibă săgeți care sa indice poziția locației (in special pentru locațiile care se afla pe rafturi);

  • Să fie ușor de citit, preferabil de o distanta de cel puțin 2-3 metri

  • Să fie durabile și să nu poate fi șterse/distruse ușor;

  • Să folosească o schema de culori ușor de citit care să nu se confunde cu culorile raftului;

  • Să fie ușor de creat și de schimbat, pot fi făcute pe hârtie, la imprimanta și apoi plastifiate;

  • Să fie plasate astfel încât sa nu împiedice sarcinile de lucru și să nu poate fi distruse ușor ca urmare a activităților curente.

Eticheta trebuie sa înceapă cu litera (sau cifra) folosita pentru abrevierea zonei (daca există zone), apoi litera sau cifra pentru rând, apoi pentru raft și secțiune a raftului.

Eticheta trebuie să indice fără dubii locația la care se referă.

Și acum să recapitulam elementele de bază pe care trebuie să le urmărești pentru a avea un depozit care să fie ușor de gestionat.

  • Fiecare spațiu care va fi folosit pentru stocare trebuie să aibă un nume chiar dacă nu întotdeauna se stochează ceva acolo;

  • Daca depozitarea se face în mai multe camere/spatii diferite se va folosi numele locației sau al camerei;

  • Numele spațiului/camerei va fi abreviat cu o singura litera care va apărea în numele complet al locației;

  • Numele locațiilor trebuie să fie unic;

  • Într-un spațiu/camera numele locațiilor ar trebui să crească ascendent de jos în sus și de la stânga la dreapta;

  • Fiecare locație trebuie să fie etichetată;

  • Pe etichete trebuie să apară numele complet al locației și este recomandabil să aibă o săgeata care să indice locația;

Tot ce am discutat pana acum este simplu de implementat iar costurile de implementare sunt minime (costul etichetelor).

Evident că pentru avea un sistem de gestiune bine pus la punct tot ce am discutat până acum reprezintă doar jumătate. Avem locațiile și acestea sunt etichetate corect, dar acum trebuie sa punem materiale în aceste locații și este fel de important să putem face legătura între aceste materiale și locațiile în care se afla acestea.

Cum se poate face legătura dintre materiale și locații?

Prin codificare fiecărui material (reper) stocat în depozit și prin utilizarea unui sistem de gestiune computerizat care să facă legătura între locația de depozitare și materialul stocat în acea locație.

În articolele viitoare vom vedea cum se codifică corect un material și vom discuta caracteristicile importante pe care trebuie să le aibă un sistem de gestiune computerizat.

Daca ți-a plăcut articolul și vrei să afli mai multe despre supply chain management și cum poți să reduci cheltuielile firmei tale te rog sa-mi lași un comentariu.

bottom of page