top of page

Supply Chain Management - Optimizarea depozitelor I


Indiferent de afacerea pe care o ai, unul dintre cele mai importante motive pentru care o faci este sa obții un profit cât mai mare. Așa cum ști foarte bine, profitul înseamnă venituri minus cheltuieli, deci ca să ai un profit cât mai mare fie crești veniturile, fie reduci cheltuielile sau, in cazul cel mai bun, crești veniturile in timp ce reduci cheltuielile.

Să ne ocupam puțin de fiecare dintre aceste opțiuni.

Creșterea veniturilor se face în general prin creșterea vânzărilor, prin creșterea prețului cu care vinzi produsul sau serviciul tău sau prin ambele.

Pe de altă parte reducerea cheltuielilor este, în general, un lucru destul de dificil pentru că în primul rând trebuie să vezi unde apar aceste cheltuieli, cât de mari sunt și dacă sunt necesare. Însă odată ce știi unde apar aceste cheltuieli poți încerca să le reduci.

Dar cât? Cât de mult pot fi reduse cheltuielile astfel încât sa nu afecteze buna desfășurare a activității firmei?

Răspunsul la aceaste întrebări îl poți găsi prin optimizarea cheltuielilor. Optimizarea însemna că vei reduce cheltuielile până în punctul în care această reducere nu va avea un efect negativ asupra activității firmei tale.

Evident că în cadrul unei firme sunt foarte multe tipuri de cheltuieli necesare bunei funcționări ale acesteia, dar un anumit domeniu care implica cheltuieli semnificative este, gestiunea stocurilor.

Acest domeniu se pretează foarte bine la optimizare. Cu alte cuvinte aceste cheltuieli pot fi reduse semnificativ fără a afecta buna desfășurare a activității firmei.

În cele ce urmează am să-ți arăt cum poți face asta.

Dar înainte de începe, aș dori să definesc termenul pe care-l voi folosi pentru a mă referi la produsele, materialele, materiile prime, etc. care pot fi stocate într-un depozit, iar acest termen este „reper” sau din ce in ce mai des utilizatul termen din limba engleză SKU (Stock Keeping Unit).

Pentru a înțelege mai bine semnificația acestui termen, să luam exemplul unui bar care vinde printre altele și cafea, pe care o poți lua cu tine când pleci din bar. Pentru aceasta este nevoie (pe lângă cafea) de un pahar de carton și de un capac pentru acel pahar. Clienții pot alege între 3 cantități de cafea (mica, medie si mare) și trei culori ale paharului în care poate fi pusă cafeaua. Pentru a putea acoperi orice cerere a unui client barul trebuie sa aibă pe stoc pahare de toate dimensiunile și culorile și capace pentru fiecare dimensiune a paharului. Cu alte cuvinte deși vorbim doar despre pahare de cafea avem 9 repere diferite pentru că fiecare combinație de culoare si volum reprezintă un reper diferit. Dacă barul vinde și băuturi răcoritoare în pahare de diverse dimensiuni și culori dar care sunt fabricate din alt material decât cele pentru paharele de cafea atunci numărul de repere care trebuie stocate crește semnificativ.

În cele ce urmează vei învăța cum să organizezi spațiile de stocare (depozite) astfel încât să ai întotdeauna sub control cheltuielile care apar și să le menții la minim fără ca activitatea firmei tale sa aibă de suferit.

Vei vedea ca este destul de simplu, ieftin și cu mare impact asupra activității firmei tale.

Caracteristicile unui sistem de gestiune bine pus la punct

1. Denumirea corecta a locațiilor in care se vor depozita reperele care se vor stoca

2. Etichetarea locațiilor astfel încât sa nu apară confuzii

3. Codificarea reperelor care sunt stocate

4. Folosirea unor unități de măsura care sa nu producă confuzii

5. Inventarierea inițiala

6. Folosirea unui sistem de gestiune computerizat

7. Implementarea unor proceduri de gestiune a stocurilor

8. Personal instruit care sa cunoască si sa respecte politicile de gestiune a stocurilor

În articolele viitoare vom discuta pe larg fiecare dintre aceste caracteristici astfel încât vei avea un ghid complet pentru a putea optimiza cheltuielile generate de gestiunea stocurilor in cadrul firmei tale printr-o metodă simpla și puțin costisitoare.

Daca ți-a plăcut articolul și vrei să afli mai multe despre supply chain management și cum poți să reduci cheltuielile firmei tale te rog sa-mi lași un comentariu.

bottom of page